Blue White Eagle -laiva kierrätetään raaka-aineeksi – koneellinen purku kuivatelakalla alkoi

23.10.2017

Turun korjaustelakka haluaa aluspurkamoksi

Maailmassa puretaan noin tuhat laivaa vuodessa, ja niistä kymmenen prosenttia on eurooppalaisia aluksia. Suurin osa laivoista puretaan Aasiassa epämääräisissä olosuhteissa.

EU:n alueella on vuonna 2013 annettu aluskierrätysasetus, jonka tavoitteena on, että EU:n lippujen alla olevat alukset puretaan ja kierrätetään jatkossa turvallisesti ja vastuullisesti telakoilla, joista jätteitä tai haitallisia aineita ei päädy mereen. EU:lla on listallaan 18 hyväksyttyä aluspurkamoa, joista vain 4 toimii kuivatelakkana. Turun korjaustelakan tavoitteena on päästä mukaan EU:n listalle viidentenä kuivatelakkana.

Hanketta varten Meriaura hankki laivan ja hinasi sen Lappeenrannasta Naantaliin Turun korjaustelakalle. Turun korjaustelakka tarjoaa telakkaolosuhteet ja hankki laivan purulle väliaikaisen koetoimintaluvan. Pesupalvelu Hans Langh puhdisti laivan tankit ja konehuoneen pilssin ennen purkutyön aloitusta. Delete purki ensin laivan sisäosat ja purkaa laivan kokonaisuudessaan pieniksi osiksi.

Kaikki mahdollinen kierrätettävä materiaali päätyy kierrätykseen. Arvion mukaan Blue White Eagle -aluksen materiaalista noin 90 prosenttia on hyödynnettävissä uudelleen.

– Muutaman vuoden päästä, kun vastuullinen kierrätys on vakiintunut eurooppalainen käytäntö, olemme toivottavasti tilanteessa, jossa jokainen laiva kustantaa itse omat hautajaisensa, sanoo FDA:n puheenjohtaja ja Deleten toimialapäällikkö Janne Salonen.

Tämä voisi Salosen mukaan tarkoittaa, että laivanomistajalta kerätään esimerkiksi satamamaksujen yhteydessä kierrätysmaksuja. Kun aluksen elinkaari on lopussa, omistajalle on kerääntynyt rahastoon kierrätysmaksu, jolla hän kustantaa aluksen purkamisen ja kierrätyksen kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

Kuvassa Janne Salonen ja FDA:n sihteeri Riikka Kinnunen hankkeen tiedotustilaisuudessa Turun Korjaustelakalla.